Kamis, 12 November 2015

Serai Minyak Essential dan Faedah Its

Serai Minyak Essential dan Faedah Its

Serai (Cymbopogon citratus), seperti demi namanya adalah rumput tinggi, yang berasal dari tropika. Ia datang daripada keluarga yang sama seperti serai wangi (Cymbopogon nardus). Ia tumbuh dalam rumpun yang padat dengan bahagian bawah bulat dengan batang panjang dan daun di hujung atas. Ia membiak dengan mudah dengan membahagikan rumpun akar. Ia merupakan tumbuhan saka.

Serai mempunyai aroma lemon segar dengan sedikit halia. Sumber minyak pati adalah daun baru dipotong dan sebahagiannya kering yang diperolehi melalui penyulingan wap.

Apabila minyak pati dibakar, aroma menyampaikan yang menarik, jelas, bersih dan mudah-kembali-ke-asas suasana. Ia menghidupkan minda dan melegakan badan. Ia sering digunakan sebagai anti depresan, diuretik, tonik secara keseluruhan, perangsang, untuk mendorong peluh oleh itu, menyejukkan badan, penghalau serangga ringan, deodoran, ubat penenang, untuk senak dan keletihan. Serai minyak pati adalah perkara biasa sebagai bahan tambahan untuk sabun dan kosmetik. Walau bagaimanapun, ia boleh menyebabkan kepekaan kulit dalam beberapa individu yang mempunyai alahan. Ia juga menangkis tenaga negatif bagi mereka yang cenderung kepada aktiviti kerohanian.

Amerika Selatan perubatan rakyat menggunakan tumbuhan sebagai tdk teratur, analgesik, ubat anti antiseptik. Orang Cina merawat sakit perut, sakit perut, sakit kepala dengannya manakala di India mereka rebus daun segar atau kering untuk merawat sakit reumatik.

Satu kajian yang menarik yang dibuat ketika dahulu mendakwa bahawa serai boleh membantu untuk mengurangkan kolesterol. Selepas tiga bulan, beberapa peserta telah melihat bahawa kolesterol mereka jatuh beberapa perkara. Tetapi apabila mereka berhenti mengambil serai kolesterol mereka kembali ke tahap sebelumnya. Kumpulan baki tidak mencatatkan sebarang perubahan. Dengan tepat berapa banyak serai untuk mengambil belum lagi dibentuk dengan pasti. Adalah lebih baik untuk mendapatkan nasihat pakar apabila ia datang kepada perkara-perkara kesihatan.

Kerana terdapat sedikit bukti untuk menyokong dos lisan, penggunaan ubat-ubatan serai oleh itu, dianggap plasebo. Secara peribadi saya suka rasa teh serai diambil sama ada panas atau sejuk. Rasanya tidak begitu tart jus lemon tetapi hanya sebagai berkesan selepas makan besar.

Saya suka campuran teh serai dengan jus halia. Ia menawarkan dentingan kepedasan yang saya benar-benar menikmati. Hanya dimasukkan ke dalam dua atau tiga nipis dipotong halia ke dalam segelas teh serai dan tuangkan air mendidih. Tunggu beberapa minit dan menikmati. Jangan masukkan terlalu banyak keping halia atau anda akan berasa seperti kertas pasir yang hendak dicuci ke dalam kerongkong anda.

Memasak dengan serai adalah sangat popular terutama dalam masakan Thai dan Vietnam. Resipi Endless boleh didapati di Sri Lanka, makanan India, Malaysia dan Indonesia. Seperti banyak herba dan tumbuh-tumbuhan lain, penggunaan serai adalah seperti yang pelbagai sebagai imaginasi boleh meningkat. Tetapi rawatan perlu dilakukan terutamanya dengan penggunaannya dalam aromaterapi. Jangan menelan minyak pati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar