Kamis, 12 November 2015

Rawatan untuk Masalah Resdung Kronik

Rawatan untuk Masalah Resdung Kronik

Resdung akut boleh bertahan sehingga empat minggu. Sinusitis kuasa boleh muktamad ketara tambahan daripada dua belas minggu dan kemudian berlegar selama bertahun-tahun selepas itu. Pencetus sinusitis tak berhenti-henti mungkin mencabar untuk pin titik tetapi, keradangan awal resdung boleh agak mungkin pada mulanya dicetuskan oleh sejuk atau alahan. Sebagai alergen seperti debu debunga dan acuan yang menarik nafas dalam, mereka membawa kepada kerengsaan dalam hidung dan rongga sinus.

Kajian telah dikaitkan resdung tak berhenti-henti dengan tindak balas imun dari kulat dalam hidung. Mereka yang bertahan asma adalah banyak yang mungkin ketara tambahan untuk mempunyai sinusitis berterusan juga. Dalam keadaan yang jarang berlaku, hasil sinusitis jangka panjang daripada kecacatan daripada struktur seperti peningkatan dari rongga hidung. Pembangunan itu boleh menghalang sinus dan mengelakkan mereka daripada penyaliran amnya. Satu lagi membawa sinusitis berterusan mungkin boleh menjadi bahan pencemar udara. Bernafas dalam bahan pencemar ini boleh mungkin mungkin mencetuskan tindak balas semula jadi tubuh untuk melindungi dirinya dan seterusnya lebih merangsang mangsa sinus berterusan sudah benar-benar cepat rongga sinus jengkel. Oleh itu lendir tambahan dihasilkan menyekat saluran hidung sekali lagi.

Malangnya, sinusitis kronik mungkin sukar untuk dirawat dengan jayanya. Antibiotik mahu menjadi tanda-tanda penggunaan yang berpanjangan gunaan tetapi walaupun berikut mungkin mungkin mungkin menjalankan berikut pendekatan rawatan selesai. Dekongestan dan semburan hidung juga boleh digunakan untuk dapat melegakan dan petunjuk kawalan atau gejala. Walaupun walaupun, pengguna semburan hidung benar-benar harus menyedari bahawa mereka mempunyai kesan sampingan. Semburan hidung yang mengandungi steroid juga boleh mengimbangkan hidung berdarah. Keselamatan menggunakan semburan hidung jangka panjang tidak diketahui tetapi, ia benar-benar berfikir bahawa mereka boleh membawa kepada kencing manis, katarak atau penipisan daripada tulang. Dekongestan juga telah dikenal pasti untuk menyebabkan kesukaran untuk tidur dan boleh menimbulkan ketegangan darah. Ubat-ubat lain seperti penyedutan wap telah digunakan untuk menyokong sinus radang yang lebih rendah dan rongga sinus terbuka. Pesakit yang berterusan juga telah menggunakan pilihan masin untuk mengairi saluran hidung. Penyelesaian-penyelesaian ini akan mengurangkan rasa tidak selesa dan tekanan yang berkaitan dengan sinus tersumbat.

Peliknya kira-kira 40 juta individu hari ini dalam Amerika Syarikat mengalami jangkitan sinus setiap tahun. Orang yang percaya mereka mempunyai sinusitis berterusan serius perlu berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan keadaan didiagnosis dengan betul. Walaupun ubat resdung mungkin boleh bertahan selama satu walaupun, ia sudah tentu jauh lebih baik untuk memulakan rawatan secepat dicapai. Penunjuk seperti titisan jawatan hidung, kesesakan, ketidakselesaan, tekanan dan kapasiti yang berkurangan kepada bau mungkin berkurangan. Biasanya kali penghidap resdung berterusan patut menjalankan rawatan selama berbulan-bulan untuk mengekalkan berkurangan dan untuk mencegah berulangnya keradangan atau jangkitan dalam rongga sinus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar