Kamis, 12 November 2015

Apa Prominent anda Ayurveda dosha?

Apa Prominent anda Ayurveda dosha?

Perubatan Ayurveda telah wujud selama beribu-ribu tahun. Dengan populariti yang meningkat dalam perubatan sampingan dan alternatif, Ayurveda telah semakin meningkat dalam bilangan pengikut di Amerika. Walaupun, perubatan Ayuravedic masih digunakan sebagai ubat tradisional di India. Prinsip-prinsip asas perubatan Ayurveda termasuk tiga tenaga unsur, yang menyimpan keharmonian dan keseimbangan di dalam badan. Tanpa keseimbangan yang sepatutnya bagi doshas, ​​gangguan, penyakit dan penyakit boleh timbul dalam badan. Tiga doshas adalah Vata, pita dan kapha.

Vata dianggap sebagai dosha yang paling berkuasa. Vata terdiri daripada unsur-unsur eter dan udara. Vata mengawal kebanyakan proses badan seperti pernafasan, berkelip, pergerakan otot, degupan jantung, penguncupan, pembahagian sel, dan dorongan saraf.

Vata peraturan emosi ketakutan, ketakutan, kebimbangan, dan kesakitan. Vata adalah rendah yang terletak di dalam kolon namun ia juga tinggal di bahagian pinggang, peha, telinga, tulang, usus besar, pelvis dan kulit. Ketidakseimbangan Vata akan menghasilkan gejala yang muncul di kawasan-kawasan badan yang lain. Vata dikaitkan dengan sensasi sentuhan. Sebagai dosha utama Vata boleh membawa kepada kecenderungan kepada kulit dan keadaan neurologi, artritis reumatoid, penyakit jantung, kebimbangan dan insomnia. Ketakutan, kesedihan, tinggal sehingga lewat malam, dan makan buah-buahan kering boleh memburukkan Vata.

Pitta mewakili unsur-unsur api dan air. Pitta mengawal pencernaan, penyerapan, asimilasi, pemakanan, metabolisme, suhu badan, warna kulit, kecerdasan dan pengertian. Ketidakseimbangan pita boleh membangkitkan emosi negatif seperti marah, benci dan iri hati. Makan pedas atau masam makanan, keletihan, dan menghabiskan terlalu banyak masa di luar boleh menyebabkan ketidakseimbangan pita. Pitta mentadbir kecil usus, perut, kelenjar peluh, darah, lemak, mata, dan kulit. Sebagai dosha utama Pitta boleh menyebabkan mudah mendapat tekanan darah tinggi, penyakit jantung, penyakit berjangkit, dan keadaan pencernaan.

Kapha terdiri daripada air dan bumi. Kapha mengekalkan kekuatan fisiologi, pertumbuhan tisu semulajadi dan imuniti. Kapha diketahui melincirkan sendi, melembapkan kulit, menyembuhkan luka, dan menyokong pengekalan ingatan. Kapha didapati di dada, tekak, kepala, sinus, hidung, mulut, perut, sendi, plasma, dan mukus. Kapha bertanggungjawab emosi seperti tamak dan iri hati. Apabila Kapha diimbangi ia dinyatakan melalui ketenangan, keampunan dan kasih sayang. Kapha boleh tidak seimbang dengan tidur di siang hari, makan terlalu banyak makanan manis, makan selepas satu penuh, dan makan atau minum makanan dan minuman dengan terlalu banyak garam. Kapha penguasaan lebih terdedah kepada kencing manis, kanser, obesiti dan penyakit pernafasan.

Bolehkah anda memikirkan dosha anda?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar