Kamis, 12 November 2015

Punca, Gejala dan Rawatan kiropraktik Sakit Leher

Punca, Gejala dan Rawatan kiropraktik Sakit Leher

Tulang belakang serviks anda, biasanya dirujuk sebagai leher, terdiri daripada tujuh vertebra. "Leher" anda bermula di pangkal tengkorak anda. Tulang belakang serviks adalah bertanggungjawab untuk memegang kepala anda, yang tidak feat kecil memandangkan kepala anda mempunyai berat beberapa pound. Tetapi manakala tulang belakang serviks anda mempunyai banyak fleksibiliti, yang membolehkan pergerakan dalam pelbagai arah, fleksibiliti ini sama menjadikan ia terdedah kepada kecederaan dan kesakitan.

Sebab kelemahan ini adalah disebabkan oleh biomekanik tulang belakang serviks. Pergerakan berulang-ulang, kecederaan, duduk untuk tempoh yang berpanjangan, atau semata-mata proses semula jadi penuaan dan kesan sampingan atendan itu boleh menjejaskan kesihatan leher anda. Tidak kira apa sebab, sakit pangkal rahim boleh hadir ketidakselesaan yang besar.

Faktor-faktor yang menyumbang Sakit Leher
Kemalangan dan Kecederaan: keputusan Whiplash dari tiba-tiba, pergerakan mendadak leher atau kepala yang menyebabkan kesan pemulihan yang boleh merosakkan tisu-tisu yang menyokong leher dan kepala. Apa yang dipanggil "pemulihan" adalah hasil daripada otot bertindak balas kepada tekanan oleh kontrak itu sendiri. Penguncupan ini menyebabkan keletihan otot, kekejangan, dan kesakitan. Kes yang lebih teruk whiplash boleh dikaitkan dengan intervertebral kecederaan sendi, atau kerosakan pada cakera, akar saraf, otot, atau ligamen. Whiplash biasanya dikaitkan dengan kemalangan kereta.

Penuaan: Gangguan yang bersifat degeneratif boleh mengambil bentuk stenosis tulang belakang, osteoartritis, dan penyakit cakera berkaitan dengan usia. Mereka semua mempunyai pengaruh langsung pada tulang belakang.

Stenosis tulang belakang menyempitkan lorong-lorong saraf pada tulang belakang, sehingga kontrak dan menghalang akar saraf dan dengan itu, menjejaskan saraf. Selain sakit leher, stenosis tulang belakang juga boleh menjejaskan bahu dan lengan, membawa kebas dan kesakitan kepada kawasan-kawasan ini.

Penyakit cakera degeneratif menjejaskan ketinggian dan keanjalan cakera invertebral. Akhirnya, hernia atau bonjol boleh berkembang di dalam cakera. Ini boleh menyebabkan kebas, kesemutan, dan sakit di sepanjang lengan.

Keputusan Osteoarthritis dalam degenerasi progresif rawan. Tindak balas badan adalah untuk mewujudkan mendorong tulang, yang seterusnya, menjejaskan pergerakan sendi. Osteoartritis adalah kejadian yang biasa berlaku.

Terdapat juga tabiat harian yang boleh memburukkan lagi tulang belakang serviks. Obesiti dan postur yang lemah, sebagai contoh, mengubah keseimbangan tulang belakang dan memaksa leher untuk mengimbangi dengan bersandar ke hadapan. Tekanan emosi dan tekanan menggesa sesak otot dan mampatan, menyebabkan kekakuan dan kesakitan. Tekanan pada tulang belakang boleh menyebabkan sakit leher tetap, yang juga mungkin berakhir menjejaskan lengan dan belakang atas.

Bagaimana Chiropractic Care Boleh Bantu
Dalam usaha untuk menentukan punca kesakitan anda, anda mesti mencari sumbernya. Seorang doktor kiropraktik menjalankan peperiksaan dan menyiasat gejala dilaporkan anda dalam usaha untuk mencari sumber yang tepat dari kesakitan. Chiropractor boleh bertanya soalan mengenai jumlah masa yang anda mempunyai rasa tidak selesa, apa remedi / taktik yang anda telah cuba, sama ada bahagian-bahagian badan anda yang terlibat, dan apa, jika apa-apa, membantu untuk mengurangkan rasa sakit. Peperiksaan fizikal dan neurologi juga akan dijalankan. The pemeriksaan fizikal akan mendedahkan rangkaian anda gerakan, postur, dan bentuk fizikal umum sambil menyatakan jenis pergerakan yang membawa kesakitan. Tulang belakang anda akan diperiksa secara manual untuk menentukan penjajaran dan kelengkungan, serta menentukan sama ada terdapat kekejangan otot. Bahu anda juga akan melihat.

Dalam peperiksaan neurologi, penekanan akan diberikan kepada memeriksa kekuatan otot anda, refleks, tahap kesakitan dan sejauh mana ia telah merebak. Terdapat kes di mana ujian lain mungkin diperlukan untuk betul mendiagnosis keadaan anda. Sinar-X, sebagai contoh, membantu mendedahkan patah, taji tulang dan ruang cakera yang dikontrakkan. Imbasan tomografi paksi, dalam bentuk CAT atau CT scan, atau ujian pengimejan resonans magnetik, yang dikenali sebagai MRI, menunjukkan di mana cakera diluaskan boleh dilakukan. Dalam kes di mana kerosakan saraf mungkin sumber kesakitan, seorang Electromyography (EMG) mungkin akan disyorkan, kerana ia boleh mengukur tindak balas saraf anda.

Pelarasan serviks
Manipulasi serviks memerlukan, untuk kebanyakan keadaan, pelarasan manual sendi leher. Ini jenis pelarasan leher berkesan meningkatkan mobiliti tulang belakang, memulihkan pelbagai gerakan. Di samping itu, ia juga boleh meningkatkan jumlah pergerakan otot bersebelahan. Pesakit yang menerima pelarasan serviks melaporkan peningkatan dalam keupayaan mereka untuk bergerak kepala mereka, dan juga kesakitan kurang, kekakuan dan kesakitan keseluruhan.

Hasil kajian menyokong penggunaan kiropraktik manipulasi tulang belakang untuk merawat pesakit dengan sakit leher kronik. Ujian klinikal menyeluruh dilaporkan penting dalam pembaikan sakit leher kronik akibat daripada manipulasi tulang belakang. Semua kumpulan percubaan balas kepada rawatan, menunjukkan peningkatan selama beberapa minggu selepas rawatan.

Penjagaan peribadi Chiropractic anda
Setiap pesakit menerima penjagaan program individu yang mungkin termasuk jenis rawatan. Pendekatan disyorkan lain mungkin menggunakan senaman urut dan pemulihan, dan pergerakan kawasan yang terjejas. Hubungi doktor kiropraktik anda; ia adalah langkah pertama yang tidak ternilai untuk mencari tahu bagaimana untuk menjaga tulang belakang serviks anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar