Kamis, 12 November 2015

Herba Cina Tambah Spice dan Kesihatan

Herba Cina Tambah Spice dan Kesihatan

Banyak rempah biasa mempunyai sejarah yang digunakan untuk tujuan perubatan. Terdapat banyak herba dalam perubatan tradisional China yang orang menggunakan setiap hari di dapur mereka. Kayu manis, cengkih, kunyit dan Adas adalah empat yang akan dibincangkan secara terperinci untuk manfaat kesihatan mereka, permohonan dalam perubatan tradisional Cina (TCM) dan penyediaan di rumah.

Kayu manis juga dikenali sebagai rou gui dalam perubatan Cina, membantu untuk menghalang pertumbuhan bakteria dan kulat disebabkan oleh ciri-ciri anti-mikrob itu. Ia juga mempunyai ciri-ciri anti-pembekuan yang boleh membantu dengan sakit artritis dan mengurangkan pembiakan sel-sel kanser. Kajian juga menunjukkan ia boleh mengurangkan kolesterol LDL dan mengawal gula dalam darah. Kayu manis mengandungi mangan, serat, kalsium dan zat besi yang boleh membantu mengawal fungsi usus. Satu lagi kajian juga menunjukkan aroma kayu manis boleh meningkatkan fungsi otak dan ingatan.

Menurut perubatan Cina rou gui memasuki limpa, perut dan buah pinggang saluran. Ia adalah herba pemanasan manis dan pedas yang menggalakkan peredaran darah, melegakan kekejangan dan membantu penghadaman. Kayu manis digunakan untuk gejala seperti anggota sejuk, belakang lemah, kerap membuang air kecil, sakit perut dan cirit-birit. Gejala sejuk lain mungkin sakit jenis artritis pada sendi yang lebih teruk dalam keadaan lembap sejuk atau senggugut yang mudah dengan penggunaan haba. Selain itu kayu manis boleh digunakan untuk luka kronik dan abses yang lambat untuk sembuh.

Kayu manis boleh digunakan dalam pelbagai cara, ia sering ditambah kepada minuman panas seperti teh, kopi atau coklat panas. Ia boleh dimasak dengan sayur-sayuran yang berbeza, seperti sayur-sayuran untuk mengurangkan kepahitan atau skuasy untuk meningkatkan rasa. Ia juga pasangan baik dengan pencuci mulut tertentu epal dan labu pai.

Cengkih mempunyai kandungan nutrien yang tinggi dan oleh itu banyak manfaat kesihatan. Ia mengandungi kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, vitamin C, sodium dan kalium. Minyak cengkih sering digunakan untuk penjagaan gigi sebagai minuman keras atau untuk melegakan kesakitan dan mulut kudis. Minyak cengkih juga mempunyai ciri-ciri antiseptik dan anti-radang oleh itu ia boleh digunakan untuk luka, lebam, jerawat, jangkitan kulat dan gigitan serangga.

Menurut TCM cengkih, juga dikenali sebagai ding xiang, mempunyai ciri-ciri mesra dan menusuk hidung, memasuki buah pinggang, limpa dan perut saluran. Cengkih boleh digunakan untuk mengawal selia limpa dan perut sistem, menghilangkan sejuk dan buah pinggang hangat tenaga yang. Ding xiang telah digunakan untuk merawat loya, masalah pencernaan, tersedu, muntah-muntah, sakit perut dan cirit-birit. Cengkih juga telah ditunjukkan untuk membantu mati pucuk, keputihan jelas dengan kelemahan di kaki.

Cengkih sering digunakan dalam masakan terutamanya kari, sup, sayur-sayuran dan buah-buahan hidangan, serta baking. Seperti disebutkan di atas minyak cengkih boleh digunakan untuk aplikasi topikal.

Kunyit atau jiang huang dalam perubatan Cina baru-baru ini mendapat banyak perhatian kerana ia adalah ciri-ciri anti-oksida yang menunjukkan janji untuk mencegah pembentukan tumor dan rawatan kanser. Ia juga digunakan untuk merawat pelbagai keadaan radang termasuk penyakit cepat marah usus, sakit gigi, penyelewengan haid, sakit dada dan artritis.

Dari Tradisional Perubatan Cina perspektif jiang huang memasuki limpa, perut dan hati saluran dan mempunyai ciri-ciri panas, pahit dan menusuk hidung. Oleh itu kunyit mempunyai tindakan umum menyegarkan darah, menggalakkan pergerakan tenaga, mengurangkan rasa sakit dan membuang angin. Dalam perubatan Cina, ia digunakan untuk merawat dada, sakit perut dan kekejangan haid yang boleh disebabkan oleh genangan darah atau keadaan sejuk. Ia juga digunakan dalam keadaan artritis di mana sakit yang bergerak di sekitar dan lebih buruk dalam keadaan lembap.

Seperti cengkih, kunyit juga digunakan dalam kari dan hidangan sayur-sayuran. Di samping itu ia ditambah kepada beras dan cutni. Ia juga boleh digunakan sebagai teh, dicampur dengan halia, sirap maple dan lemon untuk membantu menghindari selsema atau dicampur dengan susu dan madu untuk sakit otot dan keadaan kulit. Satu lagi remedi kulit adalah untuk campuran 1tsp kunyit dengan 1 sudu besar bijan atau minyak kelapa untuk memohon 20 minit sebagai masker untuk jerawat.

Adas biasanya digunakan untuk itu sifat pencernaan membantu meringankan angin, sembelit, cirit-birit, masalah pencernaan, bau mulut dan kolik. Ia juga boleh digunakan untuk anemia kerana ia mengandungi zat besi dan histidine asid amino yang terlibat dalam pengeluaran hemoglobin dan lain-lain komponen darah. Adas boleh melegakan senggugut dengan mengawal fungsi hormon dalam badan. Tindakan diuretik Adas ini membantu untuk membuang toksin dari badan dan meringankan sakit sendi. Di samping itu ia boleh meningkatkan pengeluaran susu dan membantu dengan bronkitis dan batuk kerana ia mengandungi ekspektoran An.

Menurut Perubatan Tradisional Cina xiao hui xiang, yang merupakan benih tumbuhan Adas panas dan menusuk hidung itu digunakan untuk memanaskan kawasan pedalaman dan mengusir sejuk. Ia memasuki saluran daripada hati, buah pinggang, limpa dan perut. Xiao hui xiang digunakan untuk merawat sakit perut yang lebih rendah, masalah pencernaan, selera makan berkurangan dan muntah-muntah. Ia boleh digabungkan dengan halia untuk anti-loya yang lebih kukuh dan rawatan muntah. Mentol Adas boleh dicincang sehingga dapat bakar, panggang atau ditambah kepada saham, sup, sos dan harga rendah. Benih boleh dikunyah selepas makan untuk membantu penghadaman atau kaya untuk minum teh.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar