Kamis, 12 November 2015

Magnet dan ADHD

Magnet dan ADHD

Magnet yang digunakan untuk terapi dan untuk diagnostik dengan cara novel yang memperbaiki kehidupan orang yang didiagnosis dengan ADHD.

Rangsangan transcranial magnet (RTMS) telah digunakan dengan kejayaan yang baik untuk merawat beberapa penyakit mental. Rawatan ini adalah agak baru tetapi ia telah digunakan untuk merawat kemurungan selama kira-kira 10 tahun. Terapi ini telah menunjukkan hasil yang positif apabila digunakan untuk merawat skizofrenia dan satu kajian menunjukkan meningkatkan kemahiran sosial dalam individu autistik yang menerima RTMS. Sehingga baru-baru ini ia tidak diketahui jika RTMS boleh digunakan untuk merawat ADHD.

Beberapa kajian baru, bagaimanapun, titik ke RTMS menjadi seorang yang berguna untuk merawat ADHD juga. Kajian yang diterbitkan setakat ini, semua telah dilakukan ke atas orang dewasa dengan ADHD. Orang dewasa menerima rangsangan magnet atas korteks prefrontal dan kemudian telah diuji untuk keuntungan dalam perhatian. Sekumpulan kawalan dengan ADHD menerima rangsangan 'palsu' dan kemudian telah diuji untuk keuntungan dalam perhatian. Kumpulan dirawat dengan RTMS menunjukkan keuntungan yang ketara dalam perhatian manakala 'palsu' kumpulan tidak membuat sebarang keuntungan dalam perhatian sekalipun.

Terapi ini berfungsi dengan menghantar isyarat magnet berulang melalui tengkorak ke otak ke seluruh bahagian otak yang menghasilkan dopamine. Rangsangan ini dipercayai meningkatkan keabnormalan prefrontal dopaminergic yang dianggap menyebabkan ADHD. Terapi RTMS biasanya berlangsung selama kira-kira 45 minit tetapi keuntungan daripada terapi yang untuk bertahan sehingga satu tahun atau lebih.

Hasil kajian disiapkan pada Mac merawat kanak-kanak dengan ADHD dengan RTMS belum diterbitkan tetapi laporan awal menunjukkan bahawa terapi ini juga boleh membuktikan berguna, sebagai alternatif kepada perangsang sistem saraf terapi atau terapi farmaseutikal lain, dalam rawatan kanak-kanak ADHD. Tiada seorang pun daripada kajian yang dilakukan setakat ini telah melaporkan perbezaan dalam keputusan berdasarkan sub-jenis ADHD supaya ia tidak jelas jika orang dengan ADHD lengah (ADHD-PI) akan mempunyai manfaat yang sama seperti orang-orang dengan jenis ADHD Gabungan (ADHD-C) atau ADHD impulsif Hyperactive (ADHD-HI)

Fungsi Magnetic Resonance Imaging (fMRI) adalah kajian pengimejan dilakukan oleh pakar radiologi. Kajian ini berbeza daripada MRI dalam bahawa pesakit diminta untuk melaksanakan tugas-tugas yang merangsang bahagian-bahagian berbeza otak manakala kajian pengimejan yang sedang dilakukan. fMRI merupakan satu lagi modaliti perubatan berdasarkan magnet yang telah didapati berguna dalam diagnosis keabnormalan psikiatri. Baru-baru ini, fMRI telah digunakan untuk membezakan ADHD dan gangguan bipolar. Kapasiti fMRI untuk membantu dalam perbezaan ini adalah penting kerana kedua-dua gangguan sering keliru, terutama di kalangan penduduk pediatrik.

Terapi magnet telah wujud selama beribu-ribu tahun. Terapi ini biasanya digunakan di China, India dan Amerika Selatan sebagai alternatif kepada terapi perubatan untuk merawat sakit dan masalah dengan edaran. Magnet yang dianggap untuk meningkatkan peredaran darah ke kawasan-kawasan yang mereka diletakkan berhampiran dan dengan cara ini dianggap otot pengajaran dan ketidakselesaan sendi. Sesetengah budaya menggunakan magnet untuk merawat kanser tetapi tidak banyak kajian klinikal telah dilakukan untuk menguji manfaat terapi magnet untuk kanser, sakit sendi atau keadaan perubatan yang lain.

Memandangkan keputusan yang baik didapati daripada menggunakan RTMS, mungkin kajian ke atas penggunaan magnet untuk merawat penyakit-penyakit lain akan datang. Ia tidak akan sama sekali hairanlah jika kita mendapati bahawa magnet mempunyai manfaat yang lebih terapeutik daripada kita terfikir dibayangkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar