Kamis, 12 November 2015

Fibromyalgia - Menyedari Gejala dan Mengetahui Cara Rawat Ia

Fibromyalgia - Menyedari Gejala dan Mengetahui Cara Rawat Ia

Jika anda tertanya-tanya tentang diagnosis fibromyalgia, anda tidak keseorangan. Walaupun 3-6 peratus rakyat Amerika (kebanyakannya wanita) telah didiagnosis dengan fibromyalgia, masih ada awan misteri di sekitarnya. Ini tidak menghairankan kerana walaupun mendiagnosis keadaan ini boleh menjadi satu proses yang rumit. Dalam banyak kes, tahun-tahun berlalu sebelum pesakit menerima diagnosis yang betul.

Dalam usaha untuk diagnosis yang berlaku, beberapa gejala mesti berada di tempat. Berikut adalah beberapa tanda-tanda fibromyalgia: tertekan, sakit atau kesakitan seharusnya terdapat di dalam sekurang-kurangnya 11 mata di sekitar kawasan leher, dada, bahu, siku, lutut dan pinggul, dan sakit di dalam kuadran badan selama tiga bulan atau lebih . Walaupun sesetengah pesakit tidak mengalami kelembutan dalam semua 11 mata, mereka masih akan mengalami sakit meluas dan segala macam gejala-gejala lain. Gejala-gejala boleh termasuk:

Kepala atau pening jampi
Masalah tidur
Keletihan
Sakit kepala berterusan atau migrain
Sakit selepas melakukan senaman otot
Kekakuan pada waktu pagi
Sakit di rahang
Sakit haid
Kimia dan sensitiviti kulit
Kesemutan, sensasi numbing
Mengingati bahawa lain-lain jenis keadaan mungkin mempunyai gejala yang sama untuk fribromyalgia, ia adalah perlu untuk Peraturan pertama keluar kemungkinan lain. Keletihan, sakit kepala kronik, usus cepat marah, dan tanda-tanda tersenarai yang lain semua boleh dikaitkan dengan punca lain. Sejak diagnosis fibromyalgia satu proses yang kompleks, orang yang sama ada telah didiagnosis dengan keadaan atau merasakan mereka mempunyai, dinasihatkan untuk mendapatkan lebih daripada satu pendapat pakar.

Untuk memulakan, penilaian dan darah klinikal menyeluruh ujian adalah diperlukan untuk menentukan sama ada anda mempunyai penyakit Lyme, keadaan reumatik, anemia, ketidakseimbangan hormon, alahan, kekurangan pemakanan, dan gangguan lain yang memberikan simptom yang sama dengan fibromyalgia.

Apabila ujian menunjukkan salah satu daripada syarat-syarat ini hadir, barisan pertama rawatan sedang menangani keadaan itu. Dan dalam kes-kes di mana keadaan sendi atau otot menyebabkan gejala menyusahkan, penjagaan kiropraktik mungkin jenis yang paling berkesan terapi.

Apabila Fibromyalgia adalah Hadir
Sebaik sahaja anda telah menolak syarat-syarat lain yang mungkin boleh menyebabkan gejala-gejala, dan tiada sebab lain yang mendasari adalah jelas, anda mungkin mempunyai fibromyalgia. Rawatan konvensional untuk fibromyalgia melibatkan penggunaan ubat tidur, penenang otot, alat anti-radang, prednisone, dan lain-lain jenis ubat. Ubat-ubatan ini, bagaimanapun, semua mempunyai kesan sampingan. Pendekatan yang holistik, semula jadi, anda boleh cuba yang berikut:

Mengambil vitamin B, asid malic, dan 300 hingga 600 mg magnesium setiap hari. Kajian menunjukkan bahawa gabungan ini adalah berguna dalam mengurangkan bilangan mata yang lembut dan keamatan kesakitan.
Pastikan untuk memasukkan asid lemak omega-3 dalam diet anda. Sumber Omega-3 asid lemak termasuk flaks, sardin, tuna, salmon dan lain-lain jenis ikan, dan juga kacang seperti walnut. Asid lemak meningkatkan sistem saraf dan menggalakkan fungsi otak yang baik. Ini diterjemahkan ke dalam ingatan yang lebih baik, tumpuan, dan rasa kesejahteraan.
Cuba untuk menghadkan pengambilan lemak tepu. Kurangkan daging dan lemak haiwan merah.
Mencari jalan untuk meningkatkan kualiti tidur anda. Anda boleh mencapai ini dengan menonton TV kurang, menghabiskan masa kurang di hadapan komputer, menjaga pengambilan kafein anda pada tahap sederhana, menonton tahap keselesaan tilam anda, minum teh herba, mendapat urutan - hanya untuk menamakan beberapa. Dan apabila anda menonton TV, cuba untuk menonton program-program yang meningkatkan atau berehat anda; anda tidak mahu keganasan dan drama membimbangkan sebelum tidur. Selain itu, anda boleh mendapatkan panduan daripada doktor kiropraktik anda untuk tepat, tips peribadi untuk tidur yang lebih baik.
Cari cara yang sihat untuk menguruskan tahap tekanan anda. Teknik pengurusan stres yang baik boleh membantu anda melegakan kebimbangan dan kemurungan. Anda juga mungkin mahu mencuba terapi kognitif atau tingkah laku. Pendekatan psikologi bertujuan untuk menggantikan emosi negatif dan corak pemikiran dengan orang yang lebih membantu.
Cuba yoga, tai chi, Pilates, dan rutin senaman lain yang memberi tumpuan kepada pernafasan, regangan, dan kedudukan yang bertentangan dengan senaman aerobik berat (yang sebenarnya boleh memburukkan lagi gejala fibromylgia).
Mendapatkan rawatan kiropraktik untuk penjagaan fibromyalgia. Kajian secara konsisten menunjukkan bahawa rawatan kiropraktik adalah salah satu pendekatan terapeutik yang paling berguna. Doktor kiropraktik anda mempunyai alat untuk membantu menangani kesakitan dan ketidakselesaan anda. Care boleh termasuk penubuhan urut, pelarasan tulang belakang, rangsangan elektrik, dan teknik lain yang dikenali untuk mengurangkan rasa sakit, tekanan, dan gejala-gejala lain yang mungkin merisaukan anda.
Doktor kiropraktik adalah dilesenkan, pakar-pakar terlatih yang boleh membantu anda dalam cara-cara untuk menangani dan merawat gejala-gejala anda pembelajaran. Dengan pendekatan yang direka khas yang kelihatan pada anda secara holistik, penjagaan kiropraktik boleh menjadi sangat membantu untuk pesakit fibromyalgia. Dan dalam kes doktor merasakan anda boleh mendapat manfaat dari jenis tambahan atau yang lain selain penjagaan kiropraktik, dia atau dia boleh mengesyorkan anda untuk pakar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar